Pedagogisch Contact; lesgeven doe je met je lichaam

We raken leerlingen met onze ogen, met onze stemmen, met onze handen, met onze nabijheid én afwezigheid. Dit kan niet zonder gevoel, zonder contact, zonder interactie, zonder onszelf te kennen.

In de pedagogische relatie staat de kwaliteit van het contact centraal. Contact is de verbinding die nodig is om tactvol te kunnen handelen. Daarbij gaat het niet alleen om het contact met het kind, maar ook om het ‘in contact zijn met jezelf’ als voorwaarde om beschikbaar te zijn. Bij pedagogisch contact gaat het namelijk niet alleen over de aanraking en de kwaliteit ervan; ook het anticiperen op contact, de benadering, de wijze waarop de leraar in de ruimte is, de manier waarop hij interacties aangaat en leerlingen uitnodigt, spelen hierbij mee.

Je geeft les met je lichaam. Het is je instrument, waar je goed voor moet zorgen. Toch is het niet voor iedereen vanzelfsprekend dat je regelmatig stil staat bij jezelf. Sterker nog: veel leraren komen daar in de hectiek van alle dag niet aan toe. In dit programma neem je de ruimte om niet alleen na te denken over wat er gebeurt, maar om ook te voelen wat er gebeurt met jou, als leraar in het contact met anderen.

Bij pedagogisch contact ga je op zoek naar de verbinding tussen verstand en gevoel: om te ervaren hoe jij dingen beleeft, om je handvatten te bieden waarmee je beter in staat bent te voelen wat een situatie met jou en je leerlingen doet en niet geheel onbelangrijk, je handelingsrepertoire uit te breiden.

Je wordt uitgenodigd om op onderzoek uit te gaan:

  • Wie ben je in je werk en welke leraar wil je zijn?
  • Wat zijn je patronen in het contact maken; welke zijn krachtig en welke zijn belemmerend?
  • Hoe ga je om met (eigen) gevoelens en welke rol spelen ze in het contact met leerlingen?
  • Hoe beïnvloeden jouw patronen je werkplezier, je vitaliteit, de manier waarop je voor jezelf zorgt en de verbinding met je leerlingen?

 

Je wordt gevraagd eerlijk, open en respectvol naar jezelf en anderen te kijken en aan de slag te gaan met persoonlijke leervragen. Theorie en oefeningen helpen je om je innerlijke kompas te ontwikkelen en te ontdekken waar je valkuilen liggen. Zo maak je (opnieuw) kennis met jezelf. Het is de bedoeling dat je meer in je eigen kracht komt te staan en kunt worden wie je bent:

  • Je leert vertrouwen op je intuïtie
  • Je leert je lichaam verstaan
  • Je wordt je bewust van de invloed van je biografie
  • Je zult doen, denken en voelen verbinden
  • Je con-tactvol handelen krijgt diepgang

 

Praktische informatie:

Doelgroep:

      leraren, trainers, coaches en pedagogisch medewerkers

Wanneer:

      30 maart 2017 – 12 april 2017 – 11 mei 2017 – 7 juni 2017

Tijden:

      van 9.00 – 13.00 uur

Waar:

      Kilsdonkse Molen; Kilsdonkseweg 4-6; 5473 KK Heeswijk Dinther

Kosten:

    € 695,00

 

Inclusief boeken:

  • Pedagogisch Contact (Mark, 2015)
  • Ik, de leraar (Van Herpen, 2013)
  • Het lichaam als verhaal (Talma, 2010)
  • Voor kleuterleidsters: Wat zeg je? De taal van het lichaam bij de verzorging van kinderen (Mol, 2010)

 

(optie lunch à € 10,00 p.p.)

Begeleiders: Simone Mark en Monica Pollmann

Simone Mark
Simone Mark is pedagoog en onderwijskundige. Ze werkt als zelfstandig onderwijsspecialist onder meer voor het NIVOZ en de Ruud van Nistelrooy Foundation. Daarnaast heeft zij een licentie voor de training Meldcode Huiselijk geweld – Kindermishandeling. Simone is auteur van het boek Pedagogisch Contact; verbondenheid door aanraking.

 

Monica Pollmann

Monica Pollmann is pedagoog en haptotherapeut. Ze werkt als zelfstandige in de haptotherapiepraktijk Wijk bij Duurstede en is docente aan de academie voor haptonomie in Doorn. Haar specialismen liggen op het gebied van de begeleiding van kinderen en ouders in de basisschoolleeftijd.